سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

مدیریت محتوا یا CMS

ما در جهان محتوا زندگی می‌کنیم از این بابت که درک ما از هستی به واسطه نوعی از محتوا (صداها، تصاویر، نوشته ها و… ) ایجاد شده است. رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و تابلوهای تبلیغاتی همیشه و تقریبا در همه‌جا در حال ارائه ی محتوا به ما هستند.

محتوا امروز ابزار اصلی سازمان‌ها، شرکت ها و کسب ‌وکارها برای معرفی و ارائه محصولات و خدماتشان است. این یک واقعیت است که اگر سازمانی بهترین محصول و برترین خدمات را داشته باشد اما آن را به شکلی نادرست و از مسیری اشتباه ارائه کند، هیچ‌گاه در فروش آن موفق نخواهد بود.

محتوا در کل تاریخ در زندگی انسان وجود داشته است. نقاشی‌‌های روی دیوار غارها، نامه، روزنامه، کتاب، تبلیغات کاغذی و… همگی محتواهایی هستند که توسط انسان تولید شده‌اند. اما با ظهور اینترنت و آغاز فصلی جدید در اطلاعات و مدیریت آن، نحوه ی خلق و انتشار محتوا هم تغییر کرد.

با انتشار سریع و بی انتهای داده‌ها در دنیای وب (اینترنت) و وجود صفحات بی شمار توضیحات و تشریح برای هر موضوعی، تولید و انتشار محتوا کار چندان سختی به نظر نمی‌آید. اما آن‌چه برای کسب و کارها اهمیت دارد، دیده ‌شدن و چگونه دیده ‌شدن محتوایشان است. این نیاز با ابزاری به نام «سایت» عملی می‌شود.

با ظهور بازاریابی دیجیتال و تاثیر بسیار بالای محتوا در رونق فروش کسب ‌و‌کارها و معرفی خدمات، ساخت یک سایت مناسب و مرتبط با کسب و کار که از محتوای قدرتمندی برخوردار باشد، به بالاترین درجه اهمیت خود در سال های اخیر رسیده است.

موتورهای جستجو که گوگل در راس آن ها قرار دارد، وبسایت های کسب ‌وکارها را براساس محتوایشان بررسی می‌کنند و به همین دلیل رقابت سنگینی برای تولید کارآمدترین و ارزشمندترین محتوای دیجیتال میان کسب ‌وکارها شکل گرفته است.

نیاز به تولید حجم بالای محتوا و مدیریت آن باعث شده سازمان‌ها قادر نباشند بدون استفاده از تکنولوژی محتوای دیجیتال خود را مدیریت کنند.

سیستم مدیریت محتوا (CSM) برای موفقیت اکثر وب سایت ها حیاتی می باشد. اما می توان گفت هنوز بسیاری از سازمان ها و شرکت ها با این سیستم آشنایی کافی ندارند.

در حالیکه اکثر مقالات نوشته شده مربوط به استراتژی رفع مشکلات احتمالی CMS ها می باشد، قصد داریم به سوال قدیمی تر در این مورد پاسخ دهیم که: سیستم مدیریت محتوا چیست؟

در این مقاله ما روی مفهوم پرکابردتر سیستم مدیریت محتوا صحبت کرده و در انتها راجع به شایع ترین مشکلات سازمان ها و در رابطه با برخی برداشت های نادرست با این سیستم توضیحاتی ارائه می دهیم.

بگذارید بیشتر توضیح دهیم
فرض کنید می‌خواهید وب‌سایتی راه‌اندازی کنید. برای نوشتن صفحات آن ملزم به استفاده از کدهای HTML و یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مانند java script,php و … هستید. اما زمانیکه از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید؛ نه نیازی به یادگیری برنامه‌نویسی پیشرفته دارید و نه نیازی به دانستن کدهای مختلف HTML یا CSS. البته در صورتیکه به زبان های برنامه نویسی آشنایی یا تسلط داشته باشید، نتیجه ی کار بهتر بوده و قابلیت شخصی سازی بیشتری دارید.

در این مقاله می‌خواهیم راجع به «سیستم مدیریت محتوا و کاربردها و ویژگی‌‌های آن» توضیحات مناسب و روشنی را ارائه بدهیم.

«تولید، مدیریت و ارتقای سطح تجربه دیجیتالی مشتریان.» تعریف ساده و جمع‌وجور CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا است. CMS یک نرم‌افزار کاربردیست و به کاربرانش در ساخت و ویرایش محتوای صفحات وب و وبلاگ‌ها کمک می‌کند.

اصلی ترین عملکرد یک سیستم مدیریت محتوا کمک به ایجاد و ویرایش محتوا، اضافه کردن عکس و تیتر و انجام چند بهبود اولیه در وبسایت هاست . برای مثال کارهایی برای بهبود SEO . اما در دنیای کاربر محور امروز این ویژگی‌ها دیگر کافی نیست. شاید تا چندسال پیش و قبل از گسترش سایت ها و داده ها در سطح وب و شبکه‌های اجتماعی آن‌چه که برای کسب‌ وکارها اهمیت داشت صرفا ارائه ی محتوا به شکلی بود که جذابیت بصری آن باعث ترغیب مشتری برای استفاده از آن کالا یا خدمات باشد.

اما امروز بازاریابی تکامل یافته و تمرکز شدیدی بر تجربه مشتری دارد. با نگاهی به برنامه‌های موبایل و اینترنت اشیا ؛ خواهیم دید که همگی آن ها در عین سادگی، رفتاری هوشمند دارند و تقریبا هریک از آن‌ها مجموعه‌ وسیعی از نیازهای کاربر را رفع می‌کنند. این قضیه نشان از توجه ی ویژه بازاریابی به پارامترهایی است که مشتری تجربه می‌کند دارد. جالب این‌که همه این‌ها امروزه به CMS ها وابسته‌ هستند و این باعث ایجاد تفاوت بنیادی در مدیریت محتوا با ارائه محتوا شده است.

امروزه تولیدکنندگان محتوا در کنار CMS با WCM یا (Web Content Management system) هم سروکار دارند.

حالا این سوال پیش می آید که؛ تفاوت CMS با WCM چیست؟
پاسخ؛ تقریبا هیچ!
این دو اصطلاح می‌توانند به جای هم به کار بروند و در مدیریت محتوا تعریف جداگانه‌ای برای‌شان نیامده است. تاکید CMS بر تولید و ویرایش و مدیریت محتوا است؛ درحالیکه WCM علاوه‌ بر انجام این کارها خود وب‌سایت را هم مدیریت می‌کند.

حالا به این دو اصطلاح Enterprise Content Management) ECM) یا سیستم مدیریت محتوای سازمانی را هم اضافه کنید.

ECM در واقع روی بستر CMS پیاده‌سازی می‌شود، اما مختص سازمان‌ها و ارگان‌های بزرگ است. سازمان‌هایی با حجم اطلاعات وسیع که مدیریت خودکار این سیستم به آن‌ها اجازه می‌دهد اطلاعات بی مصرف و تکراری را حذف کنند تا جریان اطلاعات در آن‌ها مختل نشود.

CMS محتوا را تولید و اجازه ویرایش و ذخیره‌سازی می‌دهد و ECM علاوه بر آن اطلاعات ساختاری و غیرساختاری را در حجم بسیار بالا مدیریت می‌کند. این محتوا شامل نرم‌افزارها، استراتژی‌ها و امنیت لازم برای مدیریت داده‌ها هم می‌شود.

مدیریت محتوا cms

تشریح عملکرد CMS :

نحوه عملکرد سیستم مدیریت محتوا را می توان به بخش های زیر تفکیک نمود که در ادامه توضیح داده خواهد شد:

1) ایجاد محتوای وب سایت
2) مدیریت محتوای سایت
3) انتشار مطالب
4) نمایش مطالب در سایت

1) ایجاد محتوای وب سایت

در سیستم مدیریت محتوا، محیطی بسیار ساده و کاربردی پیاده سازی شده است. در واقع بدون نیاز به داشتن دانش فنی خاص و یا اطلاعات تخصصی و یا حتی آشنایی با دستورات HTML تنها نیاز دارید که عبارات مورد نظر خود را وارد نمایید.

همچنین سیستم مدیریت محتوا به شما امکان مدیریت ساختار صفحات وب سایت را می دهد. برای مثال اینکه کدام صفحات نمایش داده شوند، ویا کدام صفحات به هم لینک داده شوند.
همچنین قابلیت ساده کپی کردن مطالب (drag-and-drop)، بدون برهم خوردن ساختار آنها، نیز امکان پذیر است.

جالب اینکه امروزه امکان مدیریت محتوا و مطالب سایت را از راه دور توسط CMS ها فراهم شده است.

در واقع یکی از ویژگی های محبوب CMS ها که باعث شده طرفداران زیادی داشته باشند، محیط نوشتاری و ساختار نه چندان پیچیده ی آن هاست که وارد نمودن محتوای سایت و نگهداری وب سایت را برای کابر به سادگی فراهم می سازد.

2) مدیریت محتوای سایت

صفحات مختلف وبسایت و مطالب مرتبطی که وارد صفحات می شوند، در هسته مرکزی CMS ذخیره می شوند. در واقع تمام مطالب و تنظیمات مرتبط با هر صفحه در آنجا ذخیره می شوند.

ذخیره سازی تمامی اطلاعات در یک هسته مرکزی، باعث ایجاد ویژگی های کاربردی زیر می گردد:

• امکان ردیابی تغییرات اعمال شده در تمامی صفحات توسط کاربر و تاریخ اعمال آخرین تغییرات
• امکان محدود کردن دسترسی کاربران به صفحات خاص و تعیین سطح دسترسی ها
• یکپارچه سازی با منابع اطلاعاتی موجود و سیستم های IT

هنگامی که صفحه ای ایجاد می شود، بصورت خودکار صفحه به قسمت مدیریت وارد شده و مدیر می بایست آن را تایید نماید. سپس به تیم بررسی برای بازنگری نهایی ارسال شده و سرانجام پس از بازبینی نهایی و در صورت نیاز انجام اصلاحات در سایت منتشر می گردد.

با بکارگیری سیستم مدیریت محتوی، CMS مراحل فوق را بصورت اتوماتیک مدیریت نموده و قسمت های مختلف را به اشخاص مربوطه ارسال میکند.

در واقع با این کار، امکان مدیریت سایت توسط افراد بیشتری، به راحتی فراهم شده و در نتیجه ی آن، نظارت دقیق روی کیفیت، درستی و پایداری اطلاعات اعمال می گردد.

3) انتشار مطالب در سایت

پس از آماده شدن و تایید نهایی محتوا، شما می توانید تصمیم بگیرید که مطالب چه زمانی در سایت به نمایش گذاشته شوند.

سیستم مدیریت محتوا، شامل موتورهای انتشار بسیار قوی بوده که باعث می شود هنگام انتشار مطالب در سایت، ظاهر صفحات سایت را مدیریت نمایید.

با توجه به متعدد بودن طراحی ها، CMS  امکان ایجاد و تغییر ظاهر صفحات سایت را به راحتی مطابق سلیقه ی شما فراهم میکند. یعنی شما تصمیم میگیرید که کدام مطلب در کدام بخش سایت به نمایش گذاشته شود.

در نتیجه  CMS ، براحتی انتشار مطالب را در سایت به عهده گرفته و کافی است شما تنها روی محتوای مطالب سایت تمرکز کرده و سپس مطالب را در مکان مناسب خود در سایت بارگذاری خواهید نمود.

4) نمایش مطالب در سایت

سیستم مدیریت محتوی، همچنین ویژگی دیگری جهت بالا بردن کیفیت و تاثیرگذاری سایت را ارائه می دهد.

بعنوان مثال، CMS  امکان نمایش سایت روی مرورگرهای متفاوت را پشتیبانی می کند. همچنین امکان داشتن سایت پویا (Dynamic) را فراهم میکنند.

کاربرد عمومی و رایج CMS ها:

رایج ترین کاربرد  CMS، امکان ارئه سطوح مختلف دسترسی به کاربران متعدد جهت مدیریت محتوای سایت شامل اطلاعات، بخش های مختلف، نرم افزار های کاربردی و… می باشد.

مدیریت محتوا در واقع در این دیدگاه شامل ایجاد، تغییر، انتشار، آرشیو نمودن، توزیع و به اشتراک گذاری اطلاعات و دیتاها می باشد.

بطور مثال مدیریت موارد زیر توسط سیستم مدیریت محتوا امکان پذیر است:

• ساخت، تغییر، انتشار صفحات آرشیو شده

• ساخت، تغییر، انتشار، آرشیو کردن مقالات

• ساخت، تغییر، انتشار، آرشیو کردن بلاگ ها

• مدیریت وظایف زمانبندی شده

• ایجاد و مشاهده سفارش ها، فاکتورها و یا فرم های قابل چاپ

• مشاهده گزارش ها، میزان مصرف و آمار سایت

• تخصیص سطوح مختلف دسترسی

 

کاربرد دیگر سیستم های مدیریت محتوا :

کاربرد دیگر CMS، مشابه کاربرد WCM (Web Content Management System) که توسط شرکت AIIM ارائه شده، می باشد.

در واقع در اینجا مقصود از CMS، نرم افزار تحت وبی می باشد که امکان مدیریت محتوای وب را برای کاربرانی که آشنایی اولیه با زبان HTML ندارند، با سطوح دسترسی متفاوت فراهم مینماید.

بطور نمونه، امکان ایحاد، ویرایش و با آرشیو صفحات وب ویا مقالات را به کاربران میدهد.

 

کابردها و مزایای تجاری استفاده از CMS ها

استفاده از سیستم مدیریت محتوا کارایی متعدد و مزیت های بسیاری دارد. از جمله برخی از مزایا و کاربردهای CMS در شرکت ها به شرح زیر می باشد  :

• ساده تر کردن فرآیند طراحی وب سایت

• صرف زمان کوتاه تر جهت ایجاد صفحات جدید و یا تغییرات

• ثبات بیشتر

• هدایت آسانتر کاربران میان بخش های مختلف

• افزایش پایداری وب سایت

• پشتیبانی از طراحی غیر متمرکز

• امنیت بیشتر

• اجتناب از بکاربردن اطلاعات تکراری و زائد

• قابلیت رشد و توسعه ساده تر وب ساده

• کاهش هزینه های نگهداری سایت

 
مهمترین قابلیت سیستم مدیریت محتوا

مهمتر از همه موارد ذکر شده، مهمترین قابلیت سیستم مدیریت محتوا (CMS) ، پشتیبانی از استراتژی ها و اهداف متعدد سازمان ها در طراحی وب سایت می باشد. بطور کلی CMS باعث پشرفت کسب و کار از طریق افزایش سطح رضایت مشتریان، فروش بیشتر محصولات و برقراری ارتباط بیشتر با کاربران میگردد.

همچنین ممکن است شما وب سایتی را قبلا طراحی کرده باشید و با گذر زمان نیاز به تغییرات اساسی را در سایت خود احساس نمایید. مسلما در عرصه رقابت امروزی به روز بودن اطلاعات و بهینه سازی وب سایت به لحاظ دسترسی راحت مطابق نیازهای مشتریان یکی از چالش های اصلی شرکت های مختلف می باشد.

بدیهی است در گذر زمان بسیاری از محتوای سایت قدیمی شده و نیاز به تغییرات اساسی در آنها احساس می شود. از طرفی دیگر نیاز به فرد متخصص در این زمینه، جهت بازنگری و اصلاح محتوای قدیمی و بروزرسانی محتوای قدیمی ضروری می باشد.

همچنین در این شرایط ردیابی اطلاعات قدیمی سایت بسیار دشوار خواهد بود. بطور مثال در صورتی که یکی از مشتریان ادعای دادخواست یا بازنگری مطلب و یا فرم خاصی مربوط به ماهها و یا حتی سال های گذشته را داشته باشد، ممکن است صاحب سایت را در شرایط سختی قرار دهد.

رفع این قبیل مشکلات بخشی از اهداف سیستم های مدیریت محتوا بوده که به راحتی امکان مدیریت و سازمان دهی اطلاعات را برای صاحبان سایت فراهم می کند.

بگونه ای که برای هر صفحه از وب سایت شما، چرخه ای کامل از ایجاد محتوا با ابزارهای ساده، ویرایش محتوا و انتشار مطالب در سایت تا آرشیو نمودن مطالب فراهم می آورد.

همچنین مدیریت ساختار سایت، تغییر شکل ظاهری صفحات منتشر شده و هدایت کاربران به راحتی با CMS ها امکان پذیر می باشد.

سازمان ها و شرکت ها جهت سرمایه گذاری روی سیستم های مدیریت محتوا، می بایست دو فاکتور مهم زیر را در نظر بگیرند :

اولین فاکتور میزان بزرگی یا کوچکی سازمان می باشد. همچنین پراکندگی جغرافیایی سازمان مخصوصا هنگامیکه شرکت در شهرها یا کشورهای مختلف شعبه یا نمایندگی داشته باشد، در انتخاب سیستم مناسب تاثیرگذار می باشد.

در نظر داشته باشید که در شرکت های بزرگتر، انتقال داده ها و اطلاعات به سیستم مدیریت محتوا از سیستم فعلی، پیچیده تر و مشکلتر می باشد.

فاکتور دوم میزان تنوع مستندات و فرم های اطلاعلاتی هست که در شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که در یک شرکت فرمت های متنوعی از مستندات متنی ، گرافیکی ، ویدئویی ، اطلاعات صوتی و دیاگرام ها جهت انتقال اطلاعات استفاده شود ، مدیریت محتوا بسیار پیچیده تر خواهد شد.

برخی از تصورات اشتباه در مورد CMS ها

• بزرگترین تصور اشتباه عموم در مورد  CMSها این است که تصور می نمایند استفاده از سیستم مدیریت محتوا بزرگترین عامل موفق وب سایت ها می باشد. در حالیکه واقعیت این است که CMS جهت ساده تر کردن مدیریت و توضیع محتوا بکار می رود. موفقیت یک وب سایت، در گرو کیفیت مطالب، کیفیت سرویس ها، بازاریابی، تنوع محصولات، کیفیت سرویس دهی به مشتری و فاکتور های زیاد دیگری می باشد.

• تصور اشتباه دیگر عموم، آن است که با استفاده از CMS، نیازی به طراح وب سایت و یا شخص متخصص در زمینه وب نمی باشد. در این رابطه باید توجه نموده که CMSها برنامه های منبع باز (opensource)  بوده و امکان سفارشی سازی آن توسط طراحان برای رسیدن به اهداف سازمانها فراهم می باشد . بطور مثال، با توجه به اینکه با سیستم مدیریت محتوای دروپال (Drupal)، هر نوع وب سایتی را می توان راه اندازی نمود، راه اندازی و تنظیمات مربوطه نیاز به تخصص داشته و حتما می بایست توسط طراحان وب سایت با توجه به اهداف سازمان ها راه اندازی شود.

• اشتباه رایج دیگر در این زمینه، ایجاد برند معتبر و به یاد ماندنی می باشد که باعث جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان شود.متاسفانه اکثر طراحان وب در زمینه طراحی برند تجربه کافی نداشته و اکثر CMS ها بانوجه به متن باز (Open Source) بودن بطور پیش فرض این مورد را نداشته و حتما می بایست بصورت سفارشی شده توسط افراد خبره صورت گیرد.

اهداف فراتر از از وب

درگذشته تمرکز طراحان وب، روی ایجاد صفحات HTML جهت یکپارچه سازی وبسایت ها بوده است. هرچند امروزه این مورد، یکی از ویژگی های مهم سیستم های مدیریت محتوا می باشد، اما قابلیت های بیشمار دیگری نیز به  CMSها ، افزوده شده است. بطور مثال همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، اکثر سیستم ها، امکان ارائه تنها یک فرمت واحد را دارند، این در حالی است که در CMS، امکان ارائه فرمت های متنوعی از قبیل PDF، Microsoft Word، WAP، XML  و… نیز می باشد.

در مبحث فروشگاه سازهای  CMS، میتوان هزاران سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و با قابلیت های متعدد را نام برد.

توصیه می شود که زمان کافی جهت مشخص نمودن نیازهای شرکت گذاشته و سپس براساس نیاز های شرکت، محصولات و نحوه عرضه آنها را بدقت ارزیابی نمایید.

مسلما هر شرکتی باید براساس نیازمندی ها و نوع محصولاتی که ارائه می دهد ، از سیستم مدیریت محتوا به شکلی مرتبط استفاده نماید. درواقع یکپارچه سازی این سیستم ها و ارائه راه حل واحد برای تمامی شرکتها عملا امکان پذیر نمی باشد.

مشهورترین سیستم‌های مدیریت محتوا

در ابتدا گفتیم که CMS به کاربر اجازه می‌دهد بدون آگاهی از کدها و زبان‌های برنامه‌نویسی اقدام به راه‌اندازی وبسایت و ویرایش محتوا در سایت خود کند. هرکابر این روزها می‌تواند از هر ارائه‌دهنده ی CMS که علاقه دارد یا احساس می‌کند ویژگی‌های متناسب با کارش را در اختیارش می‌گذارد استفاده کند. اما تنوع ارائه‌دهندگان این سیستم متنوع است. در ادامه به معرفی و بررسی چند ارایه‌دهنده برتر CMS در جهان می‌پردازیم.

وردپرس (Word Press)

مشهورترین و پراستفاده‌ترین CMS در دنیای اینترنت است. استفاده 42 درصدی تمام وبسایت‌های جهان از خدمات CMS وردپرس گواهی بر این موضوع می باشد. از ویژگی‌های آن می‌توان به انعطاف‌پذیری و آزادی عمل در ساخت هر نوع وب‌سایتی از فروشگاه تا حراجی آنلاین، سایت شرکتی و خدماتی و وبسایت شخصی و وجود قالب‌های مختلف برای وب‌سایت اشاره کرد.

 اما یکی از مهم‌ترین و بهترین ویژگی‌های آن وجود ابزاهای مناسب برای SEO سایت است. برای راه اندازی یک سایت تحت وردپرس، باید خودتان یا توسط تیمی که راه اندازی سایت شما را بر عهده می گیرد، دامنه مورد نظرتان را تهیه کنید. همچنین در صورت آشنایی پایه‌ای با کدنویسی نتیجه ی بهتری خواهید گرفت.

در مواردی بنا به نیاز مشتری و نوع وبسایت به دلیل حجم بالای پلاگین‌ها برای پیاده سازی یک سایت کامل در وردپرس نیاز به نصب چندین پلاگین می باشد که شخصی سازی هریک از آنها نیاز به نیروی متخصص و برنامه نویس دارد که با هر بروز رسانی احتمال از کار افتادن هرکدام از این پلاگین ها جلوگیری کند. همچنین در صورت نداشتن تخصص و تجربه ی کافی، احتمال بروز خطا و تعارض بین پلاگینها وجود دارد. 

جوملا (Joomla)

همانند وردپرس از مزایای رایگان بودن و وجود افزونه‌های فراوان برخوردار است. اما شاید برای مبتدی‌ها چندان مناسب نباشد و کسانی که اطلاعات برنامه‌نویسی و کدنویسی بیشتری دارند ترجیحشان استفاده از این پلتفرم باشد.

در بحث ویژگی‌ها جوملا و وردپرس تفاوت چندانی ندارند. انعطاف‌پذیری بالا، متن‌باز بودن و وجود قالب‌های زیاد از ویژگی‌های جوملا است. اما در رابطه با معایب کار با جوملا حتی طرفداران آن نیز این نکته را یادآور می‌شوند که جوملا گاهی بیش‌ازحد پیچیده می‌شود. همچنین جوملا در شرایطی که افزونه‌های زیادی روی وبسایت نصب شده باشد، مشکلات زیادی از بابت سازگاری این افزونه‌ها باهم دارد.

دروپال (Drupal)

یکی‌دیگر از CMS های متن‌باز که مناسب توسعه‌دهندگان و کسانی‌که می‌خواهند یک وبسایت کاملا سفارشی را راه‌اندازی کنند است. کار با دروپال و ایجاد و ویرایش محتوا در آن بسیار ساده است، اما یادتان باشد که برای کار با آن یا باید خودتان برنامه‌نویسی بلد باشید یا برنامه‌نویس استخدام کنید.

بزرگترین عیب دروپال الزام به دانستن برنامه‌نویسی است. در دروپال برای انجام کوچک‌ترین تغییرات حتی در ظاهر وبسایت نیز نیازمند ایجاد تغییر در کدهای وبسایت یا استفاده از یک برنامه‌نویس هستید که همین موضوع هزینه استفاده از این پلتفرم را بالا می‌برد.

نتیجه گیری :

با توجه به مزیت های بی شمار، سادگی و رشد روز افزون استفاده از سیستم های منبع باز مدیریت محتوا، انتخاب بهترین و مناسبترین سیستم جهت داشتن یک وبسایت برای معرفی کسب و کار و خدمات شما و توسعه روزافزون عرصه فعالیت شما در اینترنت و شبکه های داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با صرف زمان و منابع کافی و مناسب برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا، شما مطمئن می شوید که مناسب ترین سیستم مدیریت محتوا را برگزیده اید.

در این خصوص جهت دریافت مشاوره و یا خدمات تخصصی برای راه اندازی یک وبسایت برای معرفی کسب و کار یا فروش محصولات خود، می توانید با گروه ماز همکاری نموده و خدمات مربوط به طراحی سایت وردپرس سیستم مدیریت محتوا را از ما دریافت نمایید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های بیشتر

اسکرول به بالا